RECENSIE: SURIPOP XIX MAMA – SHARON WONGSOREDJO

0

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Behalve dat Sharon Wongsoredjo haar debuut maakt bij SuriPop, is zij ook nog de jongste(22) onder de twaalf componisten en één van de maar liefst zes vrouwelijke liedtekstschrijvers. Een record aantal voor de negentiende SuriPop editie. Haar finale inzending ‘Mama’ is een ode aan moeders, maar in bijzonder haar eigen moeder, over wie het nummer ook gaat. Op zich mooi dat je de innige band tussen jou en je moeder in een lied kan vervatten. Een mooiere ode kun je in bijzonder aan je moeder of andere geliefde in feite niet brengen, omdat woorden kracht hebben en diep kunnen raken. Dat zal de moeder van Sharon ongetwijfeld ervaren bij het luisteren naar de woorden van haar dochter. Omdat alles wat komt van je kind als waardering voor dat wat je voor hem of haar betekent, van bijzondere waarde is. Hoe gek het ook klinkt, maar het komt uit een oprecht hart. Voor mama is het perfekt.

Niet dat het nummer Mama gek klinkt, nee dat zeker niet, maar het is vrij cliché. Het is naar mijn gevoel ook vrij cliché geschreven. Juist omdat er al honderden, zoniet duizenden nummers voor en over moeders zijn geschreven, zou je er meer in kunnen of moeten stoppen, om het niet als alle andere lofzangen over moeders te laten klinken. Er ontbreekt dus wat diepgang. Je zou simpele woorden heel anders kunnen laten klinken, door wat poëtischer te schrijven. Bijvoorbeeld de openingszin van het nummer:…..Ma, You’re my sweet, my support, my everything….is opzich mooi neergepend. Niks verkeerds mee. Maar deze zelfde regel is in betekenis precies hetzelfde als deze woorden…..Ma, You’re the wind beneath my wings…. U herkent vast en zeker deze treffende woorden uit de wereldhit van Bette Midler, met gelijknamige titel. Je moeder wordt door het zo te schrijven nu vergeleken met de kracht van wind, als ondersteuning onder jou vleugelen. Jij dus de vogel. Ik bedoel, dat gaat je toch meteen door merg en been. Het simpel zeggen van ‘mama je bent mijn ondersteuning’, krijgt direct een andere dimensie. Dus schrijftalent heeft Sharon wel, maar mag gerust wat dieper gaan met haar teksten.

Het arrangement van Demis Wongsosoewirjo is ook niet gek, maar we zijn wel beter van Demis gewend. Het is dezelfde arrangeur die verantwoordelijk is voor de muziek van het winnend nummer uit SuriPop XV, Alla Ogri E Tjar’ Wan Bun van de hand van Gail Eyk. Dus hij kan er wel wat van.

Geniva Dongor doet haar best gevoel te leggen in de vertolking van Sharons’ compositie. Maar haar sublieme zangkwaliteiten komen mijns inziens onvoldoende tot hun recht, door de geringe hoogtepunten in het nummer. Niet haar schuld dus. De articulatie mocht hier en daar wel beter. De achtergrond koortjes zijn vrij strak en van toegevoegde waarde. Vooral de fill-ins klinken mooi. Pluspunt is ook de tweetaligheid, een vaak gebruikte techniek tegenwoordig, die goed is toegepast in dit nummer. Het Engels en Sranan sluiten goed op elkaar aan. Kortom een nummer met twee gezichten, die net niet sterk genoeg is om in de prijzen te vallen, maar kennelijk wel goed genoeg was voor een finale plek in SuriPop XIX.

JEFF-CRAMERUnitednews|Jeff Cramer