RECENSIE: MI TAN LOBI YU – HUMPREY KOULEN

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Het derde nummer op het SuriPop XIX album, is er eentje van de hand van iemand die gerust een SuriPop ‘veteraan’ genoemd kan worden. Als vocalist heeft hij al maar liefst vier SuriPop festivals achter de rug: SuriPop XI in Wan Ati Fu Diamanti(een duet samen met Artino Oldenstam), SuriPop XII met Call On Him(samen met Ngina Devis en Olston Cadogan), SuriPop XV in Skin Firi en vertolkte hij Wan Okasi in SuriPop XVIII. De begenadigd singer songwriter is dus duidelijk een veel gevraagd product onder diverse SuriPop componisten.

Humphrey Koulen is sinds enige jaren ook de leider van zijn eigen acapella zanggroep Humphrey & Friends, die tegenwoordig hit na hit aan elkaar rijgen. In dat verband heeft Humprey al aardig wat geschreven. Wat veel mensen niet weten, is dat Humprey Koulen de jongere broer is van Johan Herbert, in de jaren 70 en 80 razend populair was onder de artiestennaam ‘John Herby’. Intussen is Herbert al jaren zeer bekend gospelartiest. Maar Koulen is ook broertje van Ingrid Herbert, die in de jaren 80 vooral de Gospelmuziek in Suriname kleur gaf. Humprey maakt nu de stap van SuriPop vocalist naar componist. En hoe? Zijn muzikale pennevrucht ademt volledig de geest en stijl van Humphrey. Een R&B compositie van formaat. Eentje die veel doet denken aan het R&B tijdperk van groepen als Boyz II Men, New Edition, Dru Hill, Jodeci, KC & Jojo en ga zo maar door.

Mi Sa Tan Lobi Yu is een ijzersterk geschreven nummer, dat gaat over het vasthouden en blijven houden van je geliefde(letterlijk en figuurlijk) onder elke omstandigheid. Wat ook mooi is neergezet in de ondersteunende videoclip. Een tranentrekker van zo-heb-je-me-niet, niet in de laaste plaatst door het gevoel dat in de vertolking is gelegd door Fanuel Herbert. En ja, u voelt hem al aankomen, Fanuel is de zoon van…Johan Herbert. So the talent runs in the family abundantly. Waarom er dan geen gebruik van maken, zal oom Humphrey hebben gedacht. Fanuel weet op sublieme wijze de R&B/Soul vibe te leggen in het nummer, zoals Wanya Morris(Boyz II Men) dat bijvoorbeeld wist te doen in de 90’s mega hit ‘End Of The Road’. Ik raad Fanuel aan in voorbereiding naar de livepresentatie tijdens het Gala, goed te kijken naar de optredens van Wanya en zich te laten inspireren. Want een super performance zou nog nodig kunnen zijn om de jury over de streep te trekken.

Met deze multi-getalenteerde Fanuel(drummer, toetsenist en zanger), hebben we in Suriname via Asgar Koster kennis mogen maken in het nummer ‘Ik Zeg U Dank’, welke ze samen deden. En met zijn SuriPop debuut, denk ik dat we nog veel meer van deze jongeman zullen horen en zien. Wat mij betreft een gouden keus gedaan door Humprey Koulen, om Fanuel te vragen zijn eerste SuriPop compositie in te zingen. En ik denk dat we Joel Pinas te kort zouden doen om hem te roemen voor zijn stevig R&B arrangement. Deze song behoort zonder twijfel tot één van de titel kandidaten. Maar ook de videoclip maakt kans in de prijzen te vallen. Goed thema, goed acteer-, camera- en montagewerk. Terwijl ik nog effe wegzwijmel op de tonen van Mi Sa Tan Lobi Yu, ben ik reuze benieuwd naar wat het wordt.

JEFF-CRAMER

Unitednews|Jeff Cramer