RECENSIE: IK LAAT JOU GAAN

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Ik Laat Jou Gaan – Rachel Sweet

In componist Rachel Sweet heeft SuriPop er een debutant bij. In de loop der jaren heeft SuriPop voor een aardige aanwas van jonge talentvolle liedjesschrijvers gezorgd. De doorwinterde tekstschrijvers kregen stevige concurrentie; concurrentie waaruit zelfs al een aantal winnaars zijn voortgekomen. Als Rachel Sweet met haar SuriPop debute song Ik Laat Jou Gaan, zich ook bij dat illustere rijtje mag aansluiten, valt te bezien. In ieder geval geen slecht begin, als je al met je eerste deelname tot de finale twaalf behoord.

Tekstueel zit het in ieder geval wel snor met dit nummer. Hoewel je bij het bekijken van de videoclip wel effe op het verkeerde spoor wordt gezet. Want waar gaat het nummer nu precies over? Een gebroken relatie, of iemand die een geliefde verliest door overlijden? Maar dan hoor ik weer ergens in de tekst….alles is nu voorbij, het was echt veel te mooi om waar te zijn… Ik maak dan al gauw de associatie met verboden liefde/overspel. Misschien zijn het wel al die thema’s in één liedje gezet, want ook dat kan. Voor meerdere interpretaties vatbaar. Hoe het ook zij, de tekst is vrij poetisch geschreven. En daar verdient Rachel wel een compliment voor.

De muziek die hierbij gekozen is, is dan ook zeer toepasselijk. Als instrumentaal nummer, dus even de tekst wegdenken, zou je het zo als bed kunnen gebruiken voor een gedicht of als achtergrondmuziek kunnen inzetten. Zeer rustgevend. Het muziekarrangement kun je in deze echt wel aan Asgar Koster overlaten. Zijn hand is duidelijk te horen in de vloeiende piano akkoorden. Ook het ‘Spaans achtige’ akoestische gitaarspel is er mooi in verweven. En dan komt tegen het einde het onverwachte, maar aardige tabla spel, om de ballad, met gevoel gezongen door Valerie Dwarkasing(Valerie J.), te completeren. Een directe kanshebber is dit nummer misschien niet, maar we mogen deze plaat wel tot de betere van SuriPop XIX rekenen. Ik raad Rachel Sweet in ieder geval aan om vooral niet weg te gaan en te blijven schrijven en zich te blijven scholen op dit stuk. Het succes zal dan ook niet uitblijven bij SuriPop of in eigen beheer.

JEFF-CRAMERUnitednews|Jeff Cramer