PIJNLIJKE VERKIEZINGSNEDERLAAG BORIS JOHNSON

De Conservatieve Partij van de Britse premier Boris Johnson heeft de tussentijdse verkiezingen in het district North Shropshire verloren.

Een pijnlijk verlies, het kiesdistrict dat als conservatief bolwerk geldt, gaat naar Helen Morgan, de kandidate van de liberaal-democraten. ‘Ik denk dat we aankijken tegen het begin van het eind van het tijdperk Boris Johnson’, zegt correspondent Lia van Bekhoven vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Helen Morgan
Helen MorganPA

Volgens Van Bekhoven heeft Johnson het allemaal aan zichzelf te danken – de lockdownschandalen waar hij bij betrokken was en zijn chaotische leiderschap van de afgelopen weken. ‘De tussentijdse verkiezing was helemaal niet nodig geweest, dat heeft hij over zichzelf afgeroepen.’ Wat volgens Van Bekhoven ook speelt: ‘het gevoel van de kiezer voor lief genomen te worden, zelfs geminacht te worden omdat de regering onder Johnson’s leiderschap zich niet hield aan de Covidregels.’

Geen ideologie

Van Bekhoven denkt dat het vooral de persoon Johnson zelf is die debet is aan het verlies. ‘Er is niks anders, er is geen omstreden beleid, geen duidelijke politiek waar de kiezer zich tegen afzet. Niemand weet eigenlijk waar Johnson voor staat, er is geen ideologie.’

WERELDNIEUWS

 

Facebook Comments Box