RO MINISTER VRAAGT NIEUW OWMCP BESTUUR OM TE WERKEN NAAR EER EN GEWETEN
Het Overliggend Waterschap Multi-purpose Corantijn Project (OWMCP) heeft een nieuw bestuur. Minister Edgar Dikan van Regionale Ontwikkeling instaleerde vrijdag dit aangewezen bestuur in Nieuw Nickerie.
Hij vroeg de nieuwe OWMCP leden om binnen zes maanden orde op zaken te stellen, de verkiezingen van een nieuw bestuur voor te bereiden, en eventueel te organiseren. Zo laat RO vrijdag weten. Dikan heeft het bestuur ook gevraagd het werk met daadkracht op te pakken, maar daarbij te zorgen voor transparantie en te werken naar eer en geweten. Hij heeft de leden zijn volledige steun toegezegd vanuit de departementsleiding. De toevoeging van twee deskundigen van het ministerie aan het bestuur moet mede tegen dat licht gezien worden.
NDP parlementarier Rashied Doekhie zei bij de installatieceremonie dat er in het verleden veel verkeerd is gedaan. Hij waarschuwt de nieuwe bestuursleden niet diezelfde fouten te maken, maar de weg van integriteit te kiezen.
Districtscommissaris Wedperkash Joeloemsingh van Nickerie zegt dat de overgang van gezag en bevoegdheden naar de waterschappen een gevorderde fase van het decentralisatieproces dat al een tijd in uitvoering is. Hiermee krijgen de waterschappen op hun eigen niveau medezeggenschap in hun regio’s en krijgen boeren en de plaatselijke bevolking meer betrokkenheid bij het bestuur..
Het OWMCP heeft ten eerste als doel het voorzien van het overtollig wetenschapsgebied van voldoende irrigatiewater en het afvoeren van overtollig water uit het wetenschapsgebied. Ten tweede het verlenen van diensten aan en het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de inliggende waterschappen.
Het bestuur bestaat uit: Nastali Pawirodikromo (voorzitter) en de leden Adreas Premchand, Sergio Linga, Silvia Helena Pile en Afra Waterberg, Akbarkhan Nazieramadkhan, Zorida Mohamed, aangevuld met Andre Pinas (hoofd afdeling Waterschappen van het Ministerie van RO) en Lakshmidevie Nankoe, eveneens van het ministerie.
UNITEDNEWS