SURINAME ZET FORSE STAP NAAR LIDMAATSCHAP OIC ARBEIDSCENTRUM
Foto: Ambassadeur Omar Sherif Abdoelrahman ondertekent namens Suriname het statuut van het OIC Labour Centre tijdens de bijeenkomst in Istanbul.
Suriname heeft tijdens de 51e zitting van de Raad van Ministers van Buitenlandse Zaken van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking (OIC) in Istanbul formeel het statuut van het OIC Labour Centre ondertekend.
Hiermee is een cruciale stap gezet in de richting van toetreding tot deze internationale organisatie, die zich inzet voor de bevordering van arbeidsrechten en fatsoenlijk werk binnen OIC-lidstaten.
De ondertekening namens Suriname werd verricht door Omar Sherif Abdoelrahman, de Surinaamse ambassadeur in het Koninkrijk Marokko. Naast Suriname ondertekenden ook Pakistan en Mali het statuut.
Het OIC Labour Centre, gevestigd in Baku, Azerbeidzjan, heeft als doel de samenwerking op het gebied van werkgelegenheid en sociale bescherming te versterken.
Minister Steven Mac Andrew van Arbeid, Werkgelegenheid en Jeugdzaken had in mei al overleg gevoerd met Azar Bayramov, de directeur-generaal van het OIC Labour Centre. Volgens de minister is er sprake van een sterke inhoudelijke overlap tussen de arbeidsagenda van Suriname en die van het Labour Centre, wat snel voordelen voor het land kan opleveren.
In februari 2025 ontving Suriname een officiële uitnodiging om toe te treden tot het Labour Centre. Het ministerie van Arbeid reageerde daarop positief en verzocht het ministerie van Buitenlandse Zaken (BIBIS) om de toetredingsprocedure in gang te zetten. De ratificatie van het statuut door De Nationale Assemblee vormt nu de laatste formele stap.
Suriname is sinds 1996 lid van de OIC en verstevigt met deze ontwikkeling zijn internationale arbeidsrelaties binnen de islamitische wereld.
UNITEDNEWS
