VERVALLEN DIGITALE ID-KAARTEN GELDIG TOT 31 DECEMBER 2023
Foto: Voorzitter van de commissie van rapporteurs, Harriët Ramdien
Er is geen zicht op wanneer er weer voldoende materiaal zal zijn om de productie van nieuwe elektronische ID-kaarten (E-ID) voort te zetten.
Grondstoffen voor de kaart komen uit Ukraine, en zolang de oorlog voortduurt, zal er stagnatie van de levering ontstaan.
Vandaar dat de vervallen E-ID-kaarten weer geldig zijn verklaard tot en met 31 december 2023.
De Nationale Assemblee moest ingrijpen om een wetswijziging door te voeren, zodat de vervallen kaarten weer bruikbaar konden zijn. Dit komt nadat meer dan 100 duizend mensen op dit moment geen bankzaken en aan andere verplichtingen kunnen voldoen, omdat zij zich niet kunnen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.
Daarnaast doen zich ook andere overmachtssituaties voor, waardoor het CBB niet instaat is om binnen de in de wet aangegeven termijn van 30 werkdagen, nadat de aanvraag is gedaan, een ID-kaart uit te geven. Hierdoor kan ook de staat zich niet aan de wet houden, vanwege tekort aan materiaal voor nieuwe kaarten.
In totaal beschikken 343.591 burgers over een ID-kaart, waarvan 101.725 burgers nog een e-ID-kaart moeten aanvragen. 48.830 burgers moeten hun oude ID–kaarten nog inruilen voor de e-ID-kaart. 20.339 burgers hebben deze reeds aangevraagd en is in proces. Plusminus 9.196 burgers hebben hun e-ID-kaarten nog niet opgehaald. 17.444 ID-plichtige burgers zitten echter zonder een e-ID-kaart. Deze groep bestaat uit 16-jarigen en ouderen. 15.112 zijn vervallen oude ID-kaarten, die volgens de ID-kaartenwet van 1994 als vervallen zijn verklaard.
“Er wordt gevraagd dat de mensen hun oude ID-kaarten door mogen gebruiken, maar natuurlijk met een bewijs erbij dat je intussen je e-ID-kaart wel aangevraagd hebt”, zegt de voorzitter van de commissie van rapporteurs, Harriët Ramdien. De wetswijziging is kamerbreed met 45 stemmen aangenomen.
UNITEDNEWS
