VREES EN ONDUIDELIJKHEID ROND COVID- 19 GEVAAR BIJ STAATSOLIE
Er blijkt in groeiende mate onduidelijkheid te bestaan over in welke mate er gevaar is om besmet te raken met het Covid- 19 virus door personen die werkzaam zijn bij Staatsolie en die mogelijk in contact zijn gekomen met personen die intussen positief zijn getest.
Die onduidelijkheid wordt mede gevoed door constante interne als externe geluiden dat daar niet alle voorzorgsmaatregelen zijn getroffen, nadat bekend werd dat van de vijf Covid- 19 gevallen in Suriname zeker drie hun bron hebben binnen Staatsolie. Binnen staatsolie zou volgens bronnen ook ophef zijn gemaakt over de beheersmaatregelen die onvoldoende zijn genomen en de slechte communicatie naar de werkvloer en naar het grote publiek. Hoewel de meeste Covid- 19 gevallen zijn af te leiden van Staatsolie blijkt dat ook bij het management Covid-19 team van de overheid en ook bij het Bureau voor de Openbare Gezondheidszorg er geen informatie is over de situatie bij het staatsbedrijf.
Directeur Rudolf Elias zegt dat een total Lockdown op de raffinaderij plant was ingelast, maar snel weer werd opgeheven omdat er niets mis is bij het bedrijf, dat alle voorzorgsmaatregelen in acht zijn genomen en dat er wel met de autoriteiten werd gecommuniceerd. Zondagmiddag tijdens de dagelijkse persconferentie van het Covid- 19 managementteam is gevraagd naar wat bekend is over de situatie bij Staatsolie. Overste Jerry Slijngaard vroeg toen hem te ontslaan van de verplichting daarop antwoord te geven omdat hij niet genoeg weet over die kwestie en dus geen antwoorden kan geven.
De aanwezigheid van personen, Surinamers als buitenlanders die de afgelopen periode uit een Covid- 19 risico land zijn gekomen voor werkzaamheden voor het staatsbedrijf, roept eveneens vragen op. Hierover zegt Elias dat er geen gevaar bestaat omdat deze personen al sinds januari in Suriname zijn, nog voordat het eerste Covid- 19 geval in Europa bekend was.
Elias ontkent niet dat het eerste geval in Suriname een werkneemster van het bedrijf is die na haar terugkeer uit Nederland zich onder het personeel heeft begeven en met tenminste 19 personen in aanraking is gekomen. “Wij hebben allemaal in quarantaine geplaatst en daaruit bleken dat nog twee personen zijn besmet met het virus”, zegt Elias. Binnen Staatsolie zou echter vaker zijn gevraagd naar het treffen van betere en meer voorzorgsmaatregelen en ook om de autoriteiten als het Covid- 19 management team en het BOG in kennis te stellen. Die adviezen werden niet opgevolgd.
De Total Lockdown op de plant van de raffinaderij zaterdag heeft het wantrouwen binnen, maar ook buiten staatsolie er niet beter op gemaakt. Een medewerketser van het bedrijf zou plots onwel zijn geworden, begon over te geven en had een ernstige hoestbui. Elias zegt dat meteen de plant in Lockdown is gezet en alle voorzorgsmaatregelen in acht zijn genomen. Niemand mocht de plant in of uit. De vrouw werd naar de dokter gebracht als ook naar en viroloog. Daaruit bleek volgens de directeur dat het voorval niets te maken had met Covid-19 en de Lock down werd opgeheven. Maar ook dit voorval wordt in twijfel gebracht door medewerkers die niet bij naam genoemd wensen te worden. De kritiek op de leiding van het bedrijf is dat slechts het management met elkaar communiceert en de vrees er is dat naast de positief geteste gevallen er nog meer gevaar is voor besmetting. Ook wordt graag gezien dat niet Staatsolie zelf maar het BOG en het Covid- 19 management team toezien op het naleven van de voorzorgsmaatregelen door Staatsolie. Elias zegt dat een van deze maatregelen is dat veel medewerkers indien niet noodzakelijk van huis uit moeten werken. De krant verneemt dat in het weekeind wel verschillende personen het BOG hebben gebeld om getest te worden met als reden dat zij in aanraking zijn gekomen met een medewerker van het staatsbedrijf.
UNITEDNEWS
